torsdag 18 september 2008

Skönandarna versus Uppfinnarna

Nu sitter konsollerna uppe. Men sitter de rätt? När det gäller inredningssnickerier brukar jag ställa mig själv frågan vad min syster skulle gjort. När gud delade ut händighet stod hon bra till i kön. Vissa bara får till det. Händiga personer i min släkt: Min morfar, min morbror, och min syster. Utan att lämna ut människor som inte gjort något direkt ont…hur skall jag säga detta? Jo såhär: Det finns två sorters praktiska människor på mitt släktträd: Skönandarna och Uppfinnarna. Skönandarna bygger sommarstugor och båtar, behandlar furu med lasyr, bangar inte på att förse den egenhändigt designade sittbrunnen med en praktisk fotstödsplatta i ädlaste teak, fyller kolonilotten med växter anpassade till korrekt växtzon eller vad det heter, tänker i helheter, lägger fram en fårfäll, smörjer in svepaskar i linolja.
Uppfinnarna bygger pedalbord, omvandlar en kompaktstereo till en bergsprängare med hjälp av en bit plywood och ett hampasnöre, förser sina husdjur med antenner, bygger kökslampor av folie och dammsugarpåsar och har aldrig ägt en bil med air condition.
Uppfinnarna rör sig sällan eller aldrig i miljöer som där jag såg han i The Poodles. De är sällan nöjda med hur saker är utformade. De vill ha sin egen stil på saker. Och gissa om de har det.
Skönandarna studerar gamla metoder. Uppfinnarna har inte tid. Vill inte acceptera att saker tar den tid de tar.
Nu blir jag avbruten av ett av mina barn som undrar vad vi gör för miljön här hemma. Det är en läxa de har i skolan. Jag blir generande tyst ett tag. Sedan säger jag att vi sopsorterar. Är det sanning jag talar nu? ”Något mer?” Replikerar nioåringen. Jag säger att vi inte dricker bubbelvatten, fullt medveten om hur ynkligt det låter. I själva verket är min hjärna helt upptagen med att tänka på en massa miljöovändliga saker jag inte har några planer på att sluta med. Ständiga badkarsbad. Flitigt användande av elslukande rör-stärkare.
Veckans ord bjöd signaturen Majalu på i sin komentar till mitt förra inlägg. Enligt Wikipedia betyder alexanderhugg en oväntad, drastisk lösning på ett problem.
Som Uppfinnarna då, när de rullar ut sitt aluminiumfolie runt lamskärmen?
Försöker förstå vad ordet gör i Majalu´s kommentar men lyckas inte bena ut det. Det har varit för mycket idag. Men barnen har varit på ett förträffligt humör och ingen har gjort sig illa. Nu skall jag se en film som heter ”Dumpad” bara för att komikern Russel Brand är med i en biroll. Snart kommer den, vintern. Jag vill promenera med min älskade på isen. Blir det någon is? Party-is möjligen. Snart är det bokmässa också. Kommer jag ta mig igenom Bobs kärleksbok innan? Vad gör Di Leva i Bobs kärleksbok? Och var det Nour som Bob var tillsammans med när han skrev boken? Kan han ha hunnit skilja sig från henne i våras och direkt skrivit in det i manus? Det står Civilstatus: Skild på hennes Myspace. Någon jag känner har kollat. Vem? Det är inte jag, men låt mig försäkra er om att han inte är en komplett looser.

Inga kommentarer: