torsdag 18 september 2008

Det man talar mest med mig om just nu

Väldigt många vill prata med mig om Dagens Nyheters recension av min bok. Och om recensenten generellt. Han verkar ha ett svagt stöd i såväl den finkulturella världen som den populärkulturella. Skälet till att jag länkat till hans text är att jag tror det kan vara intressant för alla som läst min bok att söka förstå vad den sortens kritik egentligen handlar om.
Nog dyker tendensen upp då och då: Benägenheten att göra antaganden om motiven bakom ett visst verk och att vända dem mot det. Att på så sätt slippa avhandla innehållet. Självklart tycker jag inte det är rätt att behandla en bok så. Men nu verkar det som att många andra är mycket mer sura över recensionen än vad jag är. Kanske skulle jag vara det med om det gällt någon annan bok.
Nu tutar en monsterpickup utanför mitt fönster. Fortum drar fram med kabel och någon med en onödigt stor bil kommer inte fram. Öppnar dörren och börjar mucka med mannen i signalgul overall. Jag bara skriver. Avtjänar straffet eller dricker välsignelsens sötma beroende på hur man ser det.

Inga kommentarer: