måndag 17 september 2007

Facebook-poken

"What do you want?" frågar John från Cincinnati  i den mystiskt snygga TV-serien "John From Cincinnati". Jo det skall jag tala om för dig, John. Jag vill ha en speciell vän att se "Spirited away" med. Jag har sett folk begära mer av livet och få det. Men ok. Dess gåvor kommer inte alltid i den form vi väntat oss. Och ibland tar vi fel. Håller utkik efter fel saker. Signaturen Marit upplyser mig, i en av kommentarerna till denna blogg, om att Facebook-poken inte betyder att man vill ligga med någon. Jag ber er om överséende med min enkelspårighet och konstaterar att frågan om vad den egentligen betyder kvarstår. Upplys mig goda läsare! Vem tror ni gör det annars? Idag har ingen pokat. Men jag har fått någon slags vampyrgrej av en keramiker i Bollstabruk. Ärligt talat tycker jag den där vampyrgrejen är litet barnslig. Detta sagt av en man med Lordi i skivsamlingen. En man som förutom de finska monstren på sistone har tänkt en del på vad det egentligen är han inte gillar med varannan vecka-livet. Svaret är smärtsamt banalt: En person är för få för att ta hand om två barn. Jag säger inte att det inte kan vara trevligt. Att det inte kan fungera. Jag säger bara att det inte är optimalt. Och jag lyfter synnerligen motvilligt på den bildlika hatten för kärnfamiljen som koncept. Nä för det gör jag inte alls! Man behöver inte vara en man och en kvinna, två föräldrar i toppen på konstruktionen. Det är bara vissa aspekter av ensam-med-barn-upplägget som understundom tenderar att suga slak åsnekuk. Att jag nyligen haft barnen helt för mig själv under fjorton dagar som övervägande varit helt underbara är en annan sak.

2 kommentarer:

Anonym sa...

nej, såklart är inte en förälder nog för två barn. Jag skulle vilja säga att två inte heller är nog. Vuxna behöver ju minst en så barn behöver nog kanske tre fyra som ger dom kärlek och uppmärksamhet. Du verkar vara en superbra pappa Jon, det är fint att se.

Anders Sparring sa...

Det var ju stor facebookspecial i DN i går, och där fick man bland annat lära sig att poka betyder "ge någon en klapp på axeln som man känner sig förbisedd av". Så det kanske är läge att se över kompisförfrågningarna.

I övrigt: Toppfrys!

Jag läste att du skrev om Venom ett par inlägg längre ner och kom att tänka på en artikel jag läste om dem i tidningen Okej hösten 82 eller 83. Wattie (sångaren, visst hette han så?) fick bland annat ur sig följande odödliga citat: "Inte ens en mästerkock kan lyckas om han inte har med en klump bajs bland ingredienserna."
Det citatet har följt mig sen dess. Blivit ett rättesnöre nästan. När det gäller Venom i övrigt: har aldrig hört dem.
Salve