måndag 14 juli 2008

Sju dagar kvar


När vi närmar oss nämnda besjungna hamnstad tornar de jättelika fabriksskorstenarna från aluminiumsmältverket upp sig. Jag noterar till min glädje att det ryker ur dem. Det fanns en tid när rykande fabriksbyggnader representerade allt dåligt. Nu är de ett glädjande undantag. En påminnelse om att vårt land, trots att vi nära nog globaliserat bort oss själva, ännu har en inhemsk produktion. Jag ser en smal, hög skorsten där det brinner av bara fan och jag ser spillrorna av världen som den såg ut när jag ännu trodde på den. Trätofflorna på bilden var det sista fyndet vi gjorde innan vi lämnade Gnarp. Sommarens bästa shoppingställe? Dött lopp mellan och Finspång och de invalidiserade raggarnas hemvist.

1 kommentar:

Drömma-Lotta sa...

Sanna mina ord vilket kap!
Träskor
Röda
med små hål...