lördag 9 februari 2008

En överdrift eller ett missförstånd

Det är inte sommar utan att någon gråter och inte helg på riktigt utan att P1 sänder ännu ett suggestivt maratonreportage om den svenska extremhögern. Jag rör mig på samma platser som förut och ändå inte. Vid en fruktdisk tänker jag på hur varannanveckas-livet kan liknas vid multipel personlighetsstörning. Hur saker som har ett värde ena sekunden i den andra på sin höjd reduceras till smärtsamma minnes-triggers. Jag köper tabletter och presenter. Cruisar St Paulsgatan ganska länge i jakt på rätt omslagspapper. Jag tänker på hur man aldrig älskar staden på samma sätt som minuterna innan man skall lämna den. Vore det upp till mig skulle jag aldrig komma härifrån. Så långt är jag hopplös. Nu måste jag packa det sista. Radion börjar sända På minuten och jag flippar över och en röst säger att Teddybears skall hjälpa Håkan Hellström på nya skivan. Kommer på mig själv med att hoppas att det är en överdrift eller ett missförstånd.

Inga kommentarer: