söndag 10 februari 2008

Paketet från Holland

Det är strålande solsken och jag borde tagit med mig solglasögonen men hade inte en tanke på det. Vi dricker kaffe och pratar om hur det är med alla i hemlandet. Jag får veta saker om närstående som jag inte hade en aning om och det känns ironiskt att jag måste åka hit för det. Idag kommer jag röra mig längs kanalerna och marknaderna utan min silverglänsande följeslagare. Det är på tiden, minst sagt. Vi pratar om svenskarna och vinterkräksjukan. Hur kan det komma sig att den är ett så stort fenomen där hemma? Här verkar den inte existera. Kanske saknas det psykologiska incitamenten för att göra den gångbar som begrepp.
"Och det är bara 10 % av Sveriges befolkning som drabbas av den" säger C, som tydligen läst på. Hon tillägger att hon inte tror den existerar. I taket svävar Ikaros. Hemma kan man köpa den var som helst men C var tvungen att beställa den från Holland. Först kom den inte. Då skrev hon ett mejl där hon bad den Holländska postorderfirman släppa skunk-bongen och leverera lampan. Genast fick hon ett torrt mejlsvar där man påpekade att "Det är ni utlänningar som ägnar er åt sådant." En vecka senare anlände paketet.

Inga kommentarer: