onsdag 3 oktober 2007

Familjen Nazi-spam

Min telefon ringer. CHEFEN blinkar det på displayen. Det är en ovanlig tidpunkt för min chef att ringa. Och jag pratade ju med henne förut idag en gång. Det bådar inte gott det här. Jag svarar och man upplyser mig om att vi har fått problem. När man går in på sajten och klickar på en viss länk hörs "någonting som vi inte kan tolka som något annat än Hitlertal". Hon frågar mig om jag kan ta bort det, alternativt släcka ner hela sajten. Jag säger åt henne att jag genast ämnar ringa ett telefonsamtal jag hade hoppats slippa. Mina händer börjar skaka. Bara minuter senare har jag Pappa nazi-spam på tråden. Jag tittar på hans namn på min skärm. Han heter något utländskt som i mina ögon klingar Afrikanskt. Mammans namn står bredvid. Hennes namn är helsvenskt. Vi skulle kunna kalle henne Solveig. Pappan bryter på något språk jag inte känner igen. Undrar vem jag är. Jag får presentera mig tydligt flera gånger. Sedan frågar jag efter hans son. Pappan mumlar något ut i rummet. En ung röst säger "Hallå". Jag berättar vem jag är. Vad jag företräder. Han svarar korthugget. Jag frågar om han anar varför jag ringer. Säger att jag har teknisk bevisning mot honom. Han säger att han redan har en prenumeration. Han skulle kunna lägga på men gör det inte. Jag frågar honom om han tänker fortsätta. Han svarar nekande. Säger att det känns helt onödigt. Jag erbjuder honom en deal – att inte polisanmäla honom om han lovar att lägga av. "Har vi en överenskommelse" frågar jag. Han svarar Ja. Efteråt är jag utmattad. Jag finner mitt fokus förskjutet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan du skulle anmält honom!

Anonym sa...

Förlåt men jag fattar inte. Är det någon som spammat här och du lyckades hitta vem? Hur gör man det, lämnar internetleverantörerna ut namn och telefonnummer?