tisdag 18 september 2007

Idag gör jag det

Jag måste göra någonting med den här kroppen. Röra på mig. Annars kommer saker gå illa. Jag rör aldrig på mig. Jag har ofta ont i benen. Jag tror de håller på att förtvina. Huden på dem kommer bli full av blåa, trasiga blodkärl som på en långvårdspatient. Kanske borde jag fråga någon doktorsstudent på Facebook om vad han eller hon anser om saken. Eller bara göra det. Har jag en endaste gång tagit den där joggingturen som jag så ofta tänkt? Eller har jag tänkt det så ofta att jag, likt ett ljugande vittne eller ett traumatiserat barn, skapat en minnesbild av något som i själva verket aldrig hänt? Svaret borde finnas på sulorna till träningsskorna som ligger i hallgarderoben. Om det är som jag tror – att de aldrig använts utomhus, är saken klar. Igår sparkade jag boll med en kompis son i parken. Oj vad kul det var! Jag verkligen levde upp. Ville inte sluta. En ergonom på radion härom dagen sa att sittande är det värsta man kan utsätta en kropp för. Och vad gör jag hela tiden – om inte sitter? Vi är inte skapade för detta liv. Tror fan att folk offar sig. Eller tränar. Varför föraktar jag människor som tränar? Eller inte föraktar, bara ler litet överseende åt det hela. Som att det är något fel i deras hjärnor som yttrar sig i att vissa fysiska rörelser måste upprepas. Något enfaldigt är det med det. "Måste träna" Jeesus. I rutan där man presenterar sig själv skrev alla kvinnor på den stora nätdejt-communityn om sin träning. Förhöll sig till den. Älskade att träna. Eller tränade då och då. Eller såg sig nödgade att påpeka att träning inte var allt för dem. Vad var mitt problem med det? Det är ju för sjutton nyttigt och kul. Till slut fick jag ändå nog av saker. Ångest rinnande utmed virtuella väggar. Att reduceras till en vara som skulle säljas. Då tänkte jag om. Och här är jag nu. I hallen letandes efter träningskläder. Idag kan ni fethaja att jag gör det.

2 kommentarer:

Albin Wesley sa...

hej... din blog är en av få som jag finner läsvärd här på internet. det finns liksom alldeles för mycket. men din är intressant och välskriven.

albin

Anonym sa...

Jon!
Gillar din blogg!
Rekommenderar Saga Motion på Mariatorget. Alldeles lagom och inga steroidstinna bjässar.