tisdag 25 september 2007

Att vara med


Jag bloggar med diskvåta händer. Laddar för att läsa nya Vice. Min dotter sover ikväll hos en kompis. Juristen och klubbentreprenören Rebecka Lewis Vidal har addat mig. Vi spelade skivor tillsammans en natt för två år sedan. Om någon undrar vad jag tycker om henne: Hon är en trevlig människa med bra musiköra och ett förbaskat snyggt utséende. Ögnar snabbt igenom hennes vän-lista. Jag börjar kunna det här nu. Och vi börjar kännas igen, figuranterna i dessa listor. Jag är bara en av dem som är någon i den här staden. Vet någon egentligen varför? Bryr sig någon? Thomas Risky Dazzle. Ta bort det namnet och precis allt kan fortsätta som om det aldrig hade funnits där. Det kommer bli tydligt om några år när vi börjar dö av. Kom ihåg var du läste det först. Jag minns en historia från New Yorks klubbsväng under nittiotalet, där en kille blev bestialiskt mördad utan att någon blev ledsen eller protesterade. Han hade ju aldrig betytt något för någon. Han var bara ännu en homosexuell knarkare i svarta änglavingar från Butterix. Jag kommer att tänka på en halvfinne i Stockholm som slutade att blogga och vara programledare i TV. Och helt plötsligt var det som om han inte fanns. Och ingen saknade honom. Jo några annonssäljare på TV8. Så han är visst uppe där på affischpelarna igen. Aktuell med en ny säsong av pratshowen. Jag gnäller inte. Jag har valt att vara med. Och jag gillar att lära mig nya namn. Caroline Ringskog Ferrada Noli. Caroline Ringskog Ferrada Noli. Caroline Ringskog Ferrada Noli. Upprepning är inlärningens moder. Sedan hittar jag någon att stå i baren med. Och så säger jag "Den som skådar (valfritt namn) först vinner." Vissa gör så med fåglar. Jag gör så med ansikten. Jag blir besatt av nya människor, drar dem till mig, detaljstuderar dem och sedan? Ja sedan hämtar jag barnen och fortsätter med mitt liv, antar jag.

20: 49 Oj vad bra den där bland-CD:n med Eldkvarn blev. "Desperados" är en av de mest enorma låtar som skrivits på det svenska språket. För att inte tala om "Skyldig", "Förgiftat blod" och sist men inte minst "Sömnlösa dagar" – den mest underskattade låten ur deras katalog om du frågar mig. Håll ut vänner – CD kommer snart!

21:30 Min sons trygga snusande från loftsängen. Det döende larmet från gatan. Och så jag. Som lever så kungligt att ni inte ens är i närheten. Det är bara inte möjligt. Sorry!

Inga kommentarer: