måndag 21 juli 2008

En ofrivillig Skogsnäsvisit


Sedan har jag nästan somnat på gasen och undrar när de första tecknen på att vi närmar oss min barndomsby skall dyka upp. Det gör de inte.
När det till sist blir glesare bland tallarna tror jag först jag ser i fel. Vi har glömt svänga av och istället kommit fram till Strömnäs och Skogsnäskollektivet. Och där inne mellan träden är det mer än växtligheten som skvallrar om att tid har gått.
Vi svänger av, in bland den utspridda bebyggelsen. Jag ser en anslagstavla, boningshus, ett sågverk, ett stork kulturhus i formen av en gigantisk svamp med tak av lappar i tjärpapp.
En bit längre in i skogen letar min blick efter den gamla skolbyggnaden. Den visar sig ha försvunnit helt i skuggan av en stor, välvd och asymmetrisk byggnad som formligen skriker De bästa arktitekter en antroposofs pengar kan köpa. Jag står framför den länge, fullständigt förstummad men kan inte förmå mig att ta upp kameran. Sist jag var här är det svårt att säga vilken min roll var. Denna gång är den inkräktarens.
Det som gör att allt känns extra märkligt är att vi inte under vår aftonliga Skogsnässafari ser skymten av en enda människa. Vi ser vad jag tror var Saras atelje. Det är en märklig byggnad nära vägen, där man ser en massa gamla fjädrar och annat läskigt i fönstren. Jag hörde någonstans att det var hon som designade dräkten som Roger Pontare bar när han uppträdde med låten "Där vindarna viskar mitt namn" i Melodifestivalen. Den där dräkten skulle bland annat varit gjord av laxskinn. Vi passerar den där byggnaden på väg tillbaka mot landsvägen. Jag tittar mot dess mörka fönster och tänker på ett mörkt rum fyllt av fjädrar, laxskinn, benbitar och små kranier och..hu rent utsagt! Jag hinner också notera att man även har byggt en skateboardramp. Dess masonit är uppsvälld av regn på det sätt som skvallrar om kraftig vanskötsel.

1 kommentar:

sarah m sa...

thats what happens when everybodys dreams are looking for reality welcome when you next take a wrong turnig and look inside the windows
sarah m