tisdag 12 februari 2008

Andra saker är vulgära här

Utanför fönstret strömmar bilarna längs Falckensteinstrase. Nu går en kvinna förbi ledandes en kamphund. Från bröstet på hennes svarta jacka dinglar en sådan där munkorg av gallermodell. När får vi se det i ett inhemskt modemagasin? Jag bara frågar. Bakom disken vänder en blond kvinna på en knastrig vinylskiva med Cat Power. Detta är ett land som ännu inte fördärvats av MP3 format och lösenordsskyddade nätverk. Andra saker här är vulgära här, jag vet. Häromdagen läste vi att detta land bara har sexhundratusen Facebook-användare. Någon sa att det kanske är för att folk här inte har dator, men jag tvivlar. Idag såg jag för övrigt tjugofem laptopar på ett och samma café. De flesta hade Mac. Nu ringer den blondas telefon. Hon raspar ur sig en massa saker jag inte förstår. I köket bakom henne jobbar någon loss med elvisp. Det är kallt och den resterande manusbunten ser tunn ut. Det borde bli en magisk kväll.

Inga kommentarer: