måndag 28 januari 2008

Könsrock I

Sedan kom Emil över och vi jammade lite. Emil började prata om könsrock – en slags pojkrumspunk som går ut på att klämma in så många fördomar som möjligt i en låt. De flesta könsrockband härrör från Emils uppväxtstad Kalmar. Han berättade historien om en ung man som hette Kalle men kallade sig Snorleif. Han brukade sitta nedanför Kalmar slott och spela gitarr på vårarna. När skolan var slut brukade Emil och hans vänner hänga med honom och då och då stämma in i hans kompositioner. "Och döm om min förvåning" sa Emil "när jag till min stora sorg (och även litet glädje) hittade honom på Youtube och upptäckte att Kalle sitter där än idag, men med ett gäng nya gymnasieungdomar runt sig."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min brorsa lyssnar ibland på könsrock, mest då Onkel Konkel.
Han är 44 år.

Anonym sa...

Min lillebrorsa brukar tycka att jag bordeväxt ifrån könsrocken nu, när jag var 15 och han 13 lyssnade vi från och till tillsammans, men nu när jag är 24 och han är 22 så är jag tydligen för gammal :D

Onkel Kånkel, BinnikeBengt och Roy Rövmun och Tunnan och Moroten.