tisdag 20 maj 2008

Ingen sömn före Bokinfodagarna

Om några minuter kommer en fotograf hit från en stor månadstidning. Man vill avbilda mig tvåfaldigt. Bland barnens lego, samt vid någon bardisk. Mina vänner försöker förmå mig att inte ställa upp på dessa stereotyper. Bara det att apkostymen är frestande att dra på sig, mest för att den ligger där redo. A hade rätt i sin kasperdocksteori. Marknaden vill ha mig i en roll för vilken jag ej själv skrivit manus. Har jag inte trätt in det där förut? Var ledde det mig? Annars kunde inget vara bättre. Jag har tränat, jobbat, lagat massor av god mat till mig och min underbara tjej. Samt läst Pluras bok. Det var ett tag sedan en bok fick mig att skratta så mycket. Främst skildringarna av gruppen Eldkvarns tidiga år grep mig starkt.
Härom dagen gav jag också en intervju för tidningen Amelia. Kvinnan jag talade med var gift med en amerikan. Han hade klagat på svenska män. Framfört att han tyckte de var hopplösa att prata känslor med. Jag finner det värt att notera. Det blir spännande att se vad hon får till av vårt samtal. Förmodligen kör de Amelia-intervjun i slutet av sommaren. De vill också publicera ett utdrag ur min kommande roman "Jag tror vi behöver prata faktiskt". Det har sagts saker om den här och var. Senast i Svenska Dagbladet. Själv har jag fullt upp med att peppa för en resa söderöver. I morgon skall jag presentera boken inför delar av bokbranschen. Resan kommer gå till först Stenungsund och sedan till Särö. Det känns som första gången som jag på riktigt besöker den svenska västkusten och jag ser verkligen fram emot resan till Björn Olsson-land. Jobbar du på Bokia eller Ugglan så kanske vi ses då!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Särö är fint med dj-gt brackigt. Ta promenaden runt västanskog om du har tiden. Lite av västkustessäns.

Anonym sa...

Allt fokus på nuet. Jag ser boken i ett större perspektiv. Varken du eller ditt ex är speciellt viktiga i sammanhanget.Jag tror att boken kommer att skänka tröst i årtionden likt en gammal ballad till tusentals människor med relationsproblem. Det måste kosta om man ska bjuda pånåt. Som motherfucking Jesus?

Kör hårt. Lita på människors förnuft, var inte så orolig för omvärlden och exets reaktioner. Du är en ytlig mediakille med ambitioner att bli sedd, och ditt ex en streber med känslomässiga störningar.

Men det finns högre mål!

Anonym sa...

Ser fram emot din bok. Jag tror inte du är speciellt ytlig även om du gillar att synas.

Kul att du träffat en tjej som du tycker om. Längtar efter en förälskelse som gör mig lugn och glad. Efter en relation som känns helande. Var finns Han?